Tuesday, July 28, 2015

Suka duka RAYA 2015

Alhamdulillah...seronok tengok blogger upload gambar raya masing2...Gambar raya aku semo ke laut..susah lah weh nak kumpul kan semo family members..dah kumpul semo,ada lak sorg kelua beli ais,dah cukup semo,ada plak yg mls nak pakai balik baju raya...tensen aku...


Kesian dah malam raya pertma baru dapat peluang bergambar ngan somi tercenta..tu pon bergambo kat luar rumah...

Dah bergambo luar rumah,kita balun tangkap lam rumah pulak...time ni baju adam dah berlengas tuko pakai baju lain....dr tgh hari beraya sampai la ke tgh malam...

Pastu raya kedua kakak and abang aku dah balik raya belah mertua pulak...diorg balik pas maghrib..pas main bunga api..sbb nya malam raya tu aku g jalan TAR,ingatkan nk beli tudung,tp xpekenan terus bantai beli bunga api berkotak2...murah weh...tu yg anak buah aku balun kasi licin dulu pastu baru blk kg nenek belah sana plak...

Ak pon sama la rancangnya pas magrib nk gerak ke Ipoh..tapi laki aku mcm berat hati plak kan nak balik sana..sbb duet pon xbapa nak ado..dua2 xgaji lg weh masa raya..plak tu sebelum raya tu tv umah aku meletop weh..langsung xleh onn...gigihla pegi beli tv konon nak guna aeon credit..sekali dah kira tolak tambah darab bahagi bayo cas lg jimat dr aeon credit...aeon credit nya interest ngan beza kalo aku bayo cash kt rm600...giler la..terus xjd..maka bayo la cash....

Tu yg macam berat sket nk balik ipoh tu...tambah plak aku mmg da kering sbb renew insurans road tax kete....maka x jadi la balik ipoh...hujung bulan ni insyallah baru balik..


Kesayangan babah ni....tp kalo babah ckp sket je da takot...kalo ibu bukan takat cakap,dah menjerit pon dia xtakot...ape ke naseb ibu ni adam oii..

Gambo ni masa raya pertama beraya rumah abang ayah aku kat puchong.....ni la sebahagian cucu mak ayah aku..lagi dua orang da sekolah menengah xde lam gambar...


So part yang duka masa hari raya ialah anak kesayangan aku masuk wad hari raya kelima...

Cite dia mcm ni,pagi tu mmg badan dia da dedar2 dah.aku cek suhu dalam 37..eh ok ni..tapi apesal dedar pulak kan....so xpe bg mkn ubat...pastu masa main kat dapur tu,adam terus rebah terus kejang2 mcm kena sawan..mulut berbuih...Ya Allah, time tu aku mcm lemah satu badan...mak aku pangku adam pastu mak aku jerit ayah aku suh amek ais..aku dlm kelam kabut tu aku curah plak nescafe ais yg aku dah bancuh tu..dlm tu bnyk ais kan.terus siram...hehehehe..sebab nk tggu ayah aku amek ais lama wei..ais tu dah melekat kat tapak freezer tu...aku time tu teketar2 lutut ni...rasa mcm lemah aje tgk anak sndr mcm tu..anak aku da lembik giler weh time tu...

ada la lebih kurang 2 minit dia kena kejang gitu mata ke atas....laki aku pulak riso anak aku tegigit lidah dia masuk kan jari dia..hahhahahahahaha....last2 masa dahkena admit ward, baru tahu rupanya xelok masuk kan benda dlm mulut time kena sawan takot mengahalang pernafasan budak..ni org tua2 la ni kan..takot leh putus lidah je..sebaik2 nya doktor ckp time kena sawan mengiring kan aje anak kita,xkesah kiri or kanan..bairkan dia dlm posisi mengiring....bile dlm mengiring,xde nye dia gigit lidah tu...doktor la kata,aku xtau la kan......




demam sampai 39..kesian tgk adam time ni..ibu rasa mcm xberguna je yang.rasa mcm xmampu nak  buat apa...mampu berdoa aje biar ibu yg saket..biar ibu yg tanggung semua ni..


Alhamdulillah lepas mak aku pegi jumpa ustaz mintak air penawar,esok nya dah sihat dah..ustaz ckp kena tegur...haih la adam...sekarang dah sihat dah...alhamdulillah..syukur ke hadrat mu Ya Allah...






0 comments: