Monday, December 16, 2013

Alhamdulillah..Saya da selamat bersalin

Alhamdulillah, dah jadi mak da sekarang...kihkihkih...mcm xcaya okay....meh nk cite sket pengalaman bersalin saya...dulu2 sebelum bersalin asek la baca pengalaman org lain bersalin..

30 Sept 2013
Patot nye saya ade check up 1 Okt 2013,,,tapi sebab laki kau cuti 30 Sept tu,,so gedik la pegi KKIA ckp nk wat cek hari tu gak...kononnya ada masalah nk terus blk kg so xleh nk dtg cek tok hari esok...hahahahahaha..pecaya kooo nurse KKIA tuh... So tggu la laki bini ni ngan penuh kesabaran....sabar gile menunggu,,tggu 30 minit,,xgak panggil,,tggu sejam xgak panggil,,tggu sejam setengah x gak panggil,,tepat2 tggu 2 jam baru dipanggil...2 jam okay aku tggu...pastu cek2 semo,,,darah lak naik..tekanan darah tggi gile 140..normal kan 120 camtuh...dan2 tu lah doktor wat surat suh g hkl sbb bahaya katanya n kandungan masa tuh 37w and disebabkan ada GDM (on diet control) so aku pon naiklah ambulans g hkl....naik ambulans okay!!!sapa xcuak...pastu sampai hkl,,cek bwh..tgk2 da bukak 1 cm..n tekanan darah pon dah back to normal..so doc bg 2 pilihan..nk induce atau nk blk...ramai doc kat situ suggest kat aku suh wat induce...padahal aku nye induce date 8 Sept....So pas tambah tolak bahagi semo,,aku pon ngan bangangnya pon setuju lah tok di induce...bermula lah episod masuk wad....

1 Okt 2013
Induce kali pertama, still 1 cm,,induce kali ke dua,,still 1 cm,induce kali ketiga,bukak 2 cm...hebat x.....ramai yg ckp induce saket..aku induce xsaket pon..mebi sbb jln xbukak kot..kalo induce n jln bukak,,tu yg baru saket...so kali ketiga induce tu lam petang...kol 3 camtu..tiba2 dalam kul 6 ptg tuh,,nurse dtg soh siap2 nk g labor room...sbb da 3 kali induce,,jalan x bukak..so diorg tolak aku terus ke labour room..seb baek laki aku time tu baru siap2 nk blk..xjadi la dia balik....hehehehehehhe....tggu dekat 8 jam kat labour room...

2 Okt 2013 - kul 1 pagi camtu
tggu punya tggu jalan xgak bukak..dok tepaksa pecahkan air ketuban,,katanya da pecah air ketuban,,,contraction akan semakin kuat n jln cepat bukak..xgak bukak okay..punya kebalnya...da tuh doc tepaksa bg epidural..sbb tekanan darah sgt tggi..padahal aku xde pon rasa saket...so dlm kul 2 camtuh,,doc ckp jantung baby da lemah....time tu rasa sedih sgt sbb xdpt bersalin normal..xdpt rasa nk teran anak tu kua....doc ckp kena operate..diorg da sediakan bilik bedah dah tok aku..tggl ak nk sign borang jer....dah sign,,cepat2 tolak aku ke bilik bedah...time tu aku pandang laki aku,,aku mcm nk nanges jer....dia pon tepinga-pinga...xsangka smpai kena bedah..sbb dia tgk aku rilek je kat bilik bersalin td..siap leh gelak2...memei la kann...dapat epidural....kihkihkih....da tolak ke dewan bedah,,doktor bius dtg topap kan lg sket ubat bius....so bermula lah diorang belah perot aku...and tepat kol 3 pagi,,lahirlah anak lelaki den...hhehehehehehehe....lega...time ni perasaan sedih,,terharu gembira semua ada....

Muhammad Adam Danish
2.6kg - 49cm



Sekarang da 2 bulan lebih dah,,dah pandai senyum ok...haii la anak...ibu rindu ngan adam...xsaba nk blk keje nk peluk adam...


0 comments: