Tuesday, March 18, 2014

Resipi puree untuk baby 6 bulan

Salam semo. Haaa untuk post kali ini aku da kumpulkna siap2 resipi puree..Semo ni dari ihsan pelbagai website dan blog......Saje kumpulkan untuk aku dan jugak tok mummy yang mencari resipi puree..Letih ok nak cari satu blog ke satu blog..So aku kumpulkan..Senang kan keje korang.. Tok baby 6 bulan, guna single ingredient je. Jangan mix kan dua or tiga bahan..Ini menurut fakta dalam carta pemakanan kat entri sebelum ni..Tapi kalo aku ckp ngna mak aku gini,,"ko tu elok je idop sampai sekarang,mcm2 aku bg ko mkn dulu"...So xleh nk kata pape la kan..heheheheheheheh....


Sumber dari www.annabelkarmel.com
(Aku translate melayu tokkorang)

Bahan-bahannya
1. 2 biji apple yang manis. (Cth: Pink Lady, Royal Gala or Jazz Apple). Hari tu aku ade beli Royal Gala kat Giant. Sebijik RM2.90.
2. 4 atau 5 sudu air rebusan apple.

Cara-Cara
1. Basuh, buang kulit dan potong kecik2. Masuk kan dalam periuk pastu taruk sikit je ok..jangan taruk banyak kang hilang khasiat apple jatuh ke air..Lagi bagus kalo kukus...So rebus je sampai 6-8 minit or sampai apple lembut.
2. Bila dah lembut, masukkan dalam blender. Jangan guna blender cili ok...Kepedasan anak ko nnti. Buh sikit air rebusan apple tu..
 3. Dah siap blender,boleh lah masuk kan dalam kiub ais yang aku bebelkan lam post sebelum ni..So bila nak guna keluo kan kiub apple tu,korang rendam kan kiub tu dalam mangkuk air panas...hmm can anak ckp ek..patotnye guna warmer..tp sapa yg xde warmer,,rendamkan la ngan air panas.mcm nak sejukkan susu ebm tu..hehehehehhe..ha gitu ler..masukkan kiub lam bekas kecik pastu rendamkan lam bekas beso yg isi air panas...Setel...



Sumber dari www.annabelkarmel.com
(Aku translate melayu tokkorang)

Bahan-bahannya
1. 2 biji size beso atau 4 biji size kecik buah pear yang masak. Jangan beli yang keras tu..Beli yang sedang2 jer...

Cara-Cara
1. Same jer cara ngan apple tu. Basuh buang kulit pastu rebus or kukus sampai buah pear lembut. Biarkan sejuk pastu masuk lam blender. Masukkan sikit air rebusan pear tu.
2. Kalo nak lagi halus,pas belnder tu, ko tapis lagi...Memang tip top la halus nya...Pastu masuk kan lam kuib ais..Setellll


Sumber dari www.annabelkarmel.com
(Aku translate melayu tokkorang)

Bahan-bahan
1. 350g carrot (alaa xpyh nak bergram sgt la,,kornag buat je dalam 2 biji carrot..leh dapat 2 tray ice tu)

Cara-cara
1. Buang kulit, potong kecik2. Jangan potong besar. Carrot ni keras so kang kalo potong besar lama lak nak rebus. Rebus lam 15-20 minit.
2. da lembik angkat sejukkan sikit pastu masuk lam blender.Buh air rebusan tu sket.Agak2 je. Dah siap, tapiskan xpon terus je masuk lam kiub. Setel..



Bahan-bahan
1. 1 biji brocoli size sederhana. Basuh dan potong kecik2.
2. Air atau susu formula atau susu badan

Cara-cara
1. Rebus dalam air sehingga lembut. Cuck2 sket ngan pisau nak tau broccoli dah lembut ke belum.
2. Dah lembut, tapis pastu masuk kan brocoli td tu. Tapi kali ni kita guna kan susu formula atau susu badan. masukkan dan blender sampai tekstur jd lembut or sesuai tok anak masing2 nye tekak..hehehhehehe... Tok puree atas td tu,leh jugak kalo kornag nak bubuh susu badan or formula. Tapi saya lg prefer guna susu formula masa nak bg makan tu..campur kan sikit je lam puree sebelum nak bg makan tu...ikot masing2 la mana korang senang...


Cukup la 4 resipi dulu buat masa sekarang...nnti aku tambah lagi ok...

0 comments: