Thursday, June 23, 2016

Resipi Almond London - Alhamdulillah menjadi

Assalamualaikum.. Cuti sempena Nuzul Quran semalam.. So merajinkan diri buat kuih Almond London. Kuih kesukaan anak buah...anak sendiri xsuka..dia lagi suka nasik...

Nah resipi Almond London
- 250gram butter (butter ni aku kua kan awal sket)
- 140gm gula icing
- 450gm tepung gandum
- 1 sudu kecil emplex
- 2 bijik kuning telor (aku guna saiz B)
- 1 sudu kecil esen vanilla

Almond dalam 100 bijik tok wat kuih...pastu aku amek lagi lam 30 bijik hancurkan kecik2 tok hiasa atas tuh..ingat ye..almond ni kena bakar dulu lam oven...kejap pon jadi le..aku bakar lam 10 minit 150 celcius..api atas bawah...

So cara-cara nya:
- Tepung gandum dengan emplex korang ayak dulu.
- Putar butter dengan gula icing and esen vanilla. lepas tu masukkan kuning telur and putar lagi..lepas tu masuk kan tepung gandum...yg ni dah payah nak putar dah..korang uli je dengan tangan sampai leh di bulat2kan..
- Lepas tu buat la cam bentuk bulat and buh sebiji almond and buat bentuk bujur...
- bakar lam suhu 150 celcium dlm 30 minit...ikut kesesuaian dan ketebalan bentuk...api atas bawah....
- Biarkan sejuk lam beberapa jam..baru cairkan coklat guna teknik double boil...lepas tu just celupkan aje and taburkan almond yg dah diracik2 td tu...
- sila jamu mata tengok pic bwh..kuss semangat cik almond london aku..ada yg gems,ada yg kurus..hahahahhaha







gambar pic berbuka semalam

0 comments: