Friday, February 6, 2015

Pengalaman temuduga kerja kerajaan

Assalamualaikum!

Berkurun x hapdet blog weh. apa nak jadik....

Ok la nak citer sikit pengalaman gi interviu.

1. Penolong Pegawai Tadbir N27 (DBKL) - Ujian Bertulis
- Ujian bertulis dbkl ni diorg buat kat cheras nun.aku dok ingat la diorg wat kat jln raja laut tuh....punya la baik planning pas habes test nak g sogo...sekali masa dapat surat nk interviu tu tejojol mata tgk interviu kat cheras.....kat belah mana plak..riso ok..sbb kena pegi sndr..sekali senang ajer..betol2 ko jalan terus je dr stadium badminton cheras ngan hukm tu...

- So aku sampai je kat sana,gila gelabah,semo dah pakat beratur dan ada yg dah masuk dewan...tapis eb baik aku xnampak mcm lambat sgt sbb panjang lagi kot barisan yg ngah beratur tu....So masuk je dewan,korang kena jwb soklan objektif..

- soklan semo tentang pengetahuan am ngan pengetahuan dlm komputer dan ada sket pasal matematik....matematik ngan komputer tu senang la...tapi bab pengetahuan am memang aku fail...aku dok hafal nama menteri,ekali soklan pasal timbalan menteri weh...mana ingat...hahahhahaha...plak tu ada soklan pasal nama jalan baru tu..kan baru2 tu ada penukaran nama 6 jalan kot...bnyak la lagi aku xreti mcm perlembagaan pon...sapa yg ada kuasa melantik datuk bandar...xtau weh...seyes xtau...ahhahahahha

2. Penolong Pegawai Tadbir kat Lembaga Kayu Malaysia
Yang ni aku xdpt jawatan ni.aku da kol da tanya keputusan,tapi da xde rezeki kan..tapi yg ni memang mencabar sket. temuduga dengan 5 panel dari pelbagai department. fuh soklan memang senang aje,soklan yg berkisar pasal kerja kita sekarang,dan ada la serba sedikit pasal lembaga kayu....tapi sekali dia interviu dalam 3 orang calon...so kita memang kena stand out la baru interviewer nampak kelebihan kita...aku rasa aku kurang menyerlah lah kot...hahahahahahha.....tapi aku suka la soklan yg ditanya panel tu semua tentang pengalaman kerja kita.xde pon soklan tentang pengetahuan am mcm nama2 menteri,isu2 semasa..semo tentang kerja berkaitan penolong pegawai tadbir..ini lah baru aku raasa betol..


So petang ni aku baru dpt tau aku dapat panggilan kedua untuk tmuduga dengan dbkl..alhamdulillah berjaya gak aku lam ujian bertulis...syukur alhamdulillah..terlampau banyak rezeki yang Allah bagi kat aku sekarang ni....bulan 3 pulak ada panggilan temuduga depan SPA.mintak2 la ada rezeki aku dekat situ...

Korang yang penah g temuduga ngan kerajaan tu,leh la share2 pengalaman korang weh..nak jugak baca....

2 comments:

Fatink said...

Samalah diorang panggil temuduga jugak..baru check tadi email...dbkl. Awak no.berapa? Check x? Sy check adalah dalam 48orang macam tu yg berjaya dipanggil temuduga. Nervous ah.

cikpuanfairul said...

wahhh fatin dapat jugak ek.47 orang yg dapat interviu ni..saya giliran yang ke 46...hhehehehehhe....huh cuak nye laaa...